Friday, May 14, 2010

Saya dan temuduga

Salam hari jumaat kepada rakan2 blogger ku...

hari nie saya nak berkongsi dengan anda semua tip2 berkenaan temuduga yang pernah saya hadiri 3 tahun yang lepas.. memandangkan sekarang musim temuduga gomen apa salahnya kalo kita kongsi2 pengalaman yang ada yer tak?

Berikut merupakan beberapa contoh soalan temuduga yang dorang tanyakan pada saya masa tu..

1. Pengetahuan am

Pengetahuan am sangat ler penting.. susah kita nak bajet apa soalan yang kuar kalo pasal pengetahuan am nie.. kira nasib masing2 la uols.. dulu saya kena tanya pasal rukun negara.. Ada berapa rukun negara dan sebutkan satu persatu mengikut turutan.. pastu rukun negara yang pertama kena descibe kan dalam konteks masyarakat malaysia yang berbilang kaum nie... fuh sib baik soalan camtu agak senang la bagi saya.. boleh goreng2 bla bla bla.. cakap jer yang penting anda bercakap bagi isi2 atau idea2 yang bernas.. walaupun sebenarnya korang pun tak tau apa yang korang dok bebelkan tu hiks

2. pasal IT
Ikut pada jawatan apa yang korang apply ler.. macam saya apply jawatan PPTM F29 so mestilah soalan2 berkaitan dengan teknologi maklumat.. Saya kene bab multimedia.. Apakah elemen2 yg terkandung dalam multimedia dan terangkan satu persatu.. saya dikira bernasib baik jugak sebab soalan tu memang dah ada dalam kepala.. dulu masa study saya pernah present bab tu masa matapelajaran Multimedia.. seingat saya masa semester 4 di PSP.. alhamdulillah saya boleh jawab.. nak kata betul semua tu saya pun tak tau ler.. main belasah jer... yang penting ko kene bercakap! hihi

3. Pasal ODBC
Soalan nie penemuduga tu tanya sebab dia tengok dalam resume saya! kebetulan saya ada masukkan kemahiran2 yang ada salah satunya adalah ODBC.. padahal saya pon tak tau sangat pasal ODBC neh.. haha itu sebab tiru resume member sebelum nak g temuduga tu.. at last gagahkan diri untuk menjawab walaupun kurang yakin..hehe



4. pasal diri dan keluarga in english (kalo pen peg keatas ada dwibahasa)

haaa yang ini sape yang teror speking london memang tak de masalah.. saya yang tak teror nie memang bermasalah! haha yang tu saya belasah jer.. yang penting kena confident! cakap jer jangan diam2 kang penemuduga tu ingat kita bisu plak..eheh

5. Baca paper
kalo ikut pengalaman saya dulu masa nak g temuduga gomen nie lagi sebulan nak g saya dah mula beli paper.. itu pun tanya kawan2 yang pernah dan dah dapat keja gomen.. dorang kata pengetahuan semasa tu penting.. isu2 semasa suma kena ambil tahu.. itu pun kalo dorang tanya.. kalo tak tanya selamat... dan saya memang tak kena tanya langsung soalan nie! phewww lega

apa lagi ar.. rasanya itu jer kot soalan yang saya kena.. mudah kan?

setakat itu jer dulu yang saya ingat pasni kalo ada lagi yang saya teringat kang saya tambah yer.. ok uols selamat menghadapi temuduga! Insyaallah kalo dah berusaha bersungguh2 kejayaan pasti didepan mata.. yang penting mohon doa pada Allah.. mudah-mudahan berjaya!

amin

4 comments:

adenium said...

emmm gud tips... :D...i penah jd penemuduga....pengerusi dan kadang2 panel... kalau ngan i... kene confident ..kalau dah tulis kat resume..mesti kene tau kan..hehehhe

said...

teringat time kena temuduga..
ketaQ lutut hehhehee

pRincESs_N said...

wahh...tips temuduga...kak..pptm tu ape??

Unknown said...

adenium
wah tak sangka berjumpa dengan penemuduga nih!

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿
ketaq abes sume pale lutut huhu

:: p R i n c E s S _ N ::
hikhik pptm tu.. pen peg teknologi maklumat

Photobucket
© Design by | Nurulchumel Lovely Site