Thursday, February 25, 2010

Pengalaman itu sangat berharga

Lagi-lagi cerita kat ildas...

Pengalaman pertama sangatlah berharga... sebab itu aku nak sharing ngan uols suma.. buat pertama kali aku bergelar "cikgu" ditempat yang sangat terasing untuk aku.. pengalaman yang sangat menakutkan! sebelum ke sana dah bermacam2 perkara yang baik dan tak baik aku pikirkan.. terutamanya sekali pasal penerimaan student2 aku tu nanti... huiii riso kalo yang datang tu nanti sume lagi teror daripada cikgu.. habislaaa aku kene gelak dengan dorang kalo mengajar tak betul..

So far alhamdulillah.. apa yang aku pikirkan selama ini jadi sebaliknya.. student yang datang tu sume ok.. tak seperti yang aku pikirkan selama ini!



Kebanyakkan yang datang terdiri daripada AJK Masjid area selangor nie.. engineer ado..cikgu pon ado.. orang IT ado tapi sorang jer kalo tak salah aku.. dorang nie kebanyakkannya tak de blog sendiri.. tak tau cemana nak buat blog.. so senang lah keje aku.. hehehe

Aku ajar daripada A to Z... mula2 nampak cam dorang nie tak berapa nak paham.. tak pe aku kuatkan semangat.. ajar sorang2.. dan alhamdulillah dorang dah bleh buat.. dah boleh terima cket2.. lega hatiku... tapi... kena banyak2 bersabar.. kuatkan semangat.. mengajar orang yang minat dengan orang yang tak minat lain caranya.. sebab ape? sebab yang datang kelas tu tak semuanya minat? tak semuanya nak datang! mungkin kerna terpaksa.. coz surat dah keluar.. dorang mybe kena pergi jugak atau gantikan orang yang sepatutnya... apapun aku tabik dengan dorang lah!! coz bleh buat apa yang disuruh... hiks

Sepanjang di sana makan aku di jaga.. of kos lah kalo tak jaga kang penceramah lari pulak..hihi

makan kat tempat khas.. ala2 vip gitu..auwww malu ai..

owh inilah tempat aku mengajar tu.. (nas-akak curik2 amek gambo opis ko)

dan inilah dia student ku.. hari pertama ada 10 orang.. hari ke dua dah tinggal 9 orang.. lagi sorang lesap tak tau g mane..ekekeke

walaupun dorang nie kebanyakkan dah berumur tapi semangat dorang nak belajar tu buat aku sangat kagum ok!!

tak jemu2 bertanya soalan... aku layankan aje.. hihi jadi cikgu kena banyak2 bersabar.. banyak pahala wooo.. sabar itukan separuh daripada iman :d

hari last sebelum balik.. mengabadikan kenangan bersama student ku.. lepas nie tak tau bila plak bleh ketemu.. amacam student aku?? ok tak?? sume pakai ketayap ok! hihi

habis kelas jam 4 petang.. berdesup aku balik shah alam.. masa balik tu aku bleh sosat plak.. nak kuar tol kat shah alam tu.. aku kuar ikut klang... meraba jugak lah aku kat bandar klang yang jem tu.. huhuhuhu

at last cari signbord ikut pulau indah exit kat bukit rimau.. dah sampai kota kemuning... fuh syukur alhamdulillah.. sampai rumah sebelum malam..

apapun itulah pengalaman pertama yang sangat berharga dalam hidupku..cewahhh

7 comments:

Ana Lyana said...

alhamdulillah ilmu2 blog yg nana ajar kak ila dulu dah disampaikan pada yg lain..hehehe...

Unknown said...

honeysour,
aah nana.. terlupa nak ucap terima kasih yang tak terhingga kepada nana.. kalo tak kerana nana.. tak lah akak sampai ke tahap menjadi cikgu blog nie.. hihihi

Luthfi Suib said...

ooo bukit rimau.. nanti bleh panggil cikgu la eh.. ehem2..

ziha said...

wah kak ila dah jadi cegu blog eh..
bole la ajar kite...hihi

Unknown said...

Luth Textile,
yup tak jauh dah tu ngn umah akak.. alooo jgn ar panggil cikgu malu la ai :P

ziha,
hahaha boleh aja tapi tak de la advanced sangat gitu2 jer

Hayati said...

syabasss!!!
kerna menyampaikan ilmu2 yg berguna...
rezeki mau kawin juga 2.

Unknown said...

hayati,
alhamdulillah lega.. cam baru lepas angkat batu berat jatuh atas kepala..

rezeki jgn ditolak musuh jgn di cari! :)

Photobucket
© Design by | Nurulchumel Lovely Site