Monday, June 7, 2010

Berbasikal @ bukit cahaya shah alam

Sabtu

Plan berbasikal kat bukit cerakah, shah alam bersama kak ina shemmi dan kak ijan akhirnya menjadi kenyataan.. sebenarnya dah lama giler nak pegi tempat tu tapi asyik tak de peluang jer.. huhu nama jer dok shah alam tapi langsung tak pernah jejak tempat2 menarik kat sini.. apo dah!

seawal 8 pagi weols dah gerak ke sana... masa tu hujan renyai2.. ingatkan dah tak dapat ler nak naik basikal..

jam 9 pagi hujan dah berenti.. kedai basikal dah bukak.. hey weols tunggu kedai basikal tu bukak hampir sejam lebih tau! lama gilerrr berbaris kat situ hohoho

daripada sorang dua berbaris sampai ler berorang2 huhu ade ker perkataan camtu ehehe tak de la cuma nak gambarkan yang ramai gilerrrrr orang


dapat sewa basikal tu rasa bersyukur sangat... sebab ramai sangat orang ingatkan dah tak cukup ke hapa.. rupanya cukup jer.. basikal kat situ banyak.. ada 2 kedai.. 1 kedai tak bukak.. weols baik punya berbaris kat kedai yang tak bukak tu..huhu at last terpaksa berbaris semula kat kedai sebelah.. hampeh tol

tak pe sebab nak naik basikal nye pasal semangat tu jadi lain tau uols.. gigih wooo baris sambil pung pang pung pang kami borak



dapat jer basikal apo lagi merempit ler kami bertiga naik ke atas.. weeeeeeeee sonok giler sambil racing2 hihi

kak ijan..

alooo gamba kak ina tak de plak.. ampun yer :P

penat gak naik basikal sampai ke atas bukit sana.. dekat empangan.. haaa sape pernah naik sampai situ tau la tempat tu.. kalo uols tak nak naik basikal bleh pilih naik bas.. boleh jugak sampai keatas tu..

banyak gamba kat atas tu tapi kat kamera kak ina shemmi..

nanti la bila dia dah aplod kat fb aku cilok masuk sini yer :P

banyak aktiviti yang korang boleh cuba kat sana antaranya:-

kopi paste daripada :- http://www.adinochang.com/archives/bukit-cahaya-shah-alam-activities-and-information.html

Activities at Bukit Cahaya

Here are some activities at the park:

  1. Camping
  2. Swimming
  3. Cycling (you must rent park bicycles, own bikes not allowed)
  4. Walking / jogging
  5. Stay at chalets
  6. Picnic
  7. Barbeque
  8. Cactus Garden
  9. Four Seasons Climate House (Rumah Iklim)
  10. Animal park
  11. Mushroom Garden
  12. Bamboo Garden
  13. Spice Garden
  14. Orchid Garden
  15. Looking at plants and animals
  16. Feeding mosquitoes (hehe)
  17. Fishing (RM2 charged per rod)
  18. Visit paddy field and traditional rice harvesting method
  19. Climb lake observation tower
  20. Hiking to observation tower
  21. Hanging bridges
  22. Skytrex Flying Fox
  23. Paintball
  24. Visit and walk on top of a dam

Rumah Iklim

The Four Seasons House will change in the following months:

December to February – Winter

March to May – Spring

June to August – Summer

September to November – Autumn


The display will be closed for a couple of weeks at the end of each season.

Personally I think they should just build three more buildings, and have all four seasons on display all year round.

You need to pay RM3 per adult, RM1 per child (under 12 years)

Skytrex Flying Fox Adventure

This new addition to the park allows you to fly up to 22 metres above the ground if you’re not afraid of heights.

There are 3 courses available:

  1. Little Adventure for beginners and kids
  2. Extreme Challenge
  3. Big Thrill, the feature attraction

nah amek banyak giler aktiviti yang korang boleh buat kat sana.. tambahan pulak time cuti sekolah macam nie kan.. so ape lagi??

bawak ler anak2 ke sana.. family sume bayaran masuk hanya..
RM3 for adults and RM1 for kids

murah kan??

lastly gamba kaki sape tah nie mase buat treatment dengan ikan2 untuk buang sel mati dan juga map untuk uols yang tak tau nak ke sana..




View Larger Map

2 comments:

atty's said...

penah dah pegi ..bukit cahaya nie ..maybe dalam 4-5 kali tp lom penah lagi buat aktiviti naik basikal .satu hari nak cuba ar..

JIVEBUMZ said...

atty's,
cuba kak racing ngan anak2 hihi

seronokkkk

Photobucket
© Design by | Nurulchumel Lovely Site