Sunday, October 16, 2011

Bagaimana Susu Ibu Dihasilkan?

Siapa tahu bagaimana susu ibu dihasilkan??? kalo nak tahu boleh baca info nie yer.. sangat berguna untuk ibu2 mengetahui dengan lebih lanjut..


Anatomi Buah Dada/Payudara

Payudara terdiri daripada tisu kelenjar, tisu penghubung dan tisu adipos

Tisu Kelenjar:
  • Tisu ini menghasilkan susu. Susu yang dihasilkan bergerak melalui tiub-tiub halus menuju ke puting. Sebelum sampai ke puting, tiub-tiub halus ini menjadi lebih besar dan dipanggil lactiferous sinuses. Disinilah susu berkumpul.

Tisu Penghubung:
  • Menyokong buahdada

Darah:
  • Membekalkan nutrient kepada tisu-tisu buahdada.

Limfa:
  • Mengeluarkan bahan buangan dari buahdada

Tisu Adipos:
  • Melindungi buahdada dari kecederaan

Saraf:
  • Menyebabkan payudara sensitif terhadap sentuhan dan hisapan bayi. Sentuhan dan hisapan bayi ini merangsangkan perembesan hormon-hormon yang menyebabkan pengaliran dan penghasilan susu.

Disekitar puting, terdapat tampok susu atau areolar. Pada areola ini terdapat bintil-bintil kecil iaitu kelenjar mongomery yang merembes cecair berminyak berantiseptik membantu untuk melembutkan kulit di sekitar puting. Di bawah areola terdapat lactiferous sinuses.



FISIOLOGI LAKTASI

Hormons dan Refleks

Prolaktin
  • Dirembeskan oleh kelenjar pituitari yang terletak di otak
  • Menyebabkan sel tisu kelenjar dipayudara menghasilkan susu

Setiap kali bayi menghisap dipayudara, hujung saraf yang terdapat diputing ibu akan terangsang. Impuls akan dihantar ke otak dan kelenjar pituitari merembeskan prolaktin ke dalam darah. Darah membawa prolaktin ke payudara dan menyebabkan susu terhasil. Prolaktin hanya berfungsi selepas bayi menghisap dan menyediakan bekalan susu untuk penyusuan yang seterusnya.

Keseluruhan proses daripada rangsangan di puting hinggalah penghasilan susu dipanggil Refleks Penghasilan Susu atau Refleks Prolaktin.

Proses penghisapan adalah sangat penting dalam penghasilan susu.
  • Bayi banyak menghisap, banyaklah susu akan terhasil
  • Bayi kurang menghisap, kuranglah susu akan terhasil
Prolaktin juga melambatkan aktiviti ovari, dengan itu ibu yang menyusu akan lambat kedatangan haid semula.


Oksitoksin

Dirembeskan oleh bahagian posterior kelenjar pituitari. Apabila bayi menyusu, saraf terangsang dan menghantar impuls ke otak. Hasilnya oksitoksin dibebaskan ke dalam darah dan di bawa ke payudara. Oksitoksin bertindak ke atas otot-otot yang terdapat di sekeliling tiub-tiub halus dan lactiferous sinuses. Otot-otot ini memberi tekanan kepada tiub dan menolak susu keluar. Oksitosin bertindak untuk penyusuan kali itu sahaja. Proses-proses yang disebut di atas dipanggil "Refleks Oksitosin".

Reflek Oksitoksin adalah lebih komplek dari refleks prolaktin kerana ia melibatkan perasaan dan fikiran ibu. Jika ibu mendengar tangisan bayi atau teringatkan bayinya, kelenjar pituitari mungkin merembeskan oksitoksin. Ini menyebabkan susunya akan mengalir. Apabila ibu mempunyai masalah yang menyebabkan ibu risau, sakit atau malu oksitoksin tidak dibebaskan dan susu tidak mengalir dengan lancar.

Oksitoksin juga menyebabkan dinding rahim mengecut dan mengeluarkan uri dari rahim. Jika ibu memberi susu kepada bayi sebaik sahaja selepas kelahiran, pendarahan akan berhenti dengan cepat.

Ibu yang baru melahirkan anak akan merasa sensasi pengecutan rahim yang kuat apabila menyusu. Perkara ini adalah normal dan akan berakhir.


Sumber: http://bidanbersalin.blogspot.com

No comments:

Photobucket
© Design by | Nurulchumel Lovely Site