Monday, April 11, 2011

Kaki bengkak semasa hamil?

Yer kaki saya udah bengkak.. start daripada minggu lepas lagi dah perasan yang kaki sebelah kanan nie lebih gumuks daripada yang belah kiri.. ohoho macam kene sengat tebuan jer ropenye.. sesekali pandang nampak comel ler pulok hihihi

nasib baik muat lagi selipar getah aku tu.. kalo tak alamatnya kena beli selipar baru la nanti..

bengkak kaki adalah perkara normal untuk ibu-ibu mengandung yer.. kalo nak tau lebih lanjut uols boleh gugel sendiri..

haa kat sini ada beberapa tips yang boleh kita amalkan sekiranya mengalami bengkak kaki ini.. jom kita follow...

  • 1. Jangan duduk atau baring terlalu lama. Sekali-sekala bangun dan berjalan.
  • 2. Tidur mengiring ke sebelah kiri dapat mengurangkan tekanan saraf, saraf terbesar terletak di sebelah kanan.
  • 3. Naikkan kaki anda ke atas seboleh mungkin.
    • 4. Rendam kaki dalam air sejuk.
    • 5. Jangan menyilang kaki semasa duduk terutamanya dalam masa yang lama.
    • 6.Regangkan kaki anda dan pusingkan pergelangan kaki anda, begitu juga jari-jari kaki anda. Gerak-gerakkan.
    • 7. Minum air secukupnya.
    • 8.Gunakan kasut dan stokin yang selesa. Jangan pilih yang ketat.
    • 9. Kurangkan pengambilan garam dan makanan pedas.
    • 10.Gunakan penyokong perut untuk wanita hamil untuk mengurangkan tekanan.
    • 11. Amalkan senaman yang sesuai untuk wanita hamil.

    • sumber: ratuhati.com

    4 comments:

    zahidah dihaz said...

    take care kak..

    New Entry: Mr Ho Cupcake

    AnaLyana said...

    huhu.. nana mase 8 bulan lagi dah bengkak.. risau gak takut bersalin awal.. tapi on 38 minggu jugak bersalinnya..

    kak ila, take care tau..

    nuruljannah sukhri said...

    bagus ni..boleh amalkan.

    JIVEBUMZ said...

    zahidah dihaz,
    thanxs zahidah! :)

    AnaLyana,
    awal gak yer nana kaki bengkak ek.. thanxs nana dok mengira hari lani... bilakah??

    nuruljannah sukhri,
    untuk info kita bersama...

    Photobucket
    © Design by | Nurulchumel Lovely Site