Monday, June 18, 2012

Botol susu dan Esya

Dula masa baby esya boleh jer isap susu pakai botol.. tapi semenjak susu aku drop dia mula buat hal tak nak minum susu pakai botol.. so macam2 cara yang aku dan pengasuh buat.. sampai pengasuh beli alat yg macam nak minum ubat tu..ala apa namanya tah yg picit2 tu.. aku pulak bancuh susu dalam cawan dan bagi dia minum.. tak pun bancuh dalam botol pastu bukak penutup botol tu dan esya akan minum direct macam tu jer..

Punyalah payah dia nak terima puting susu tu..heii geramnya haku!

Setiap hari aku berdoa mohon mudah-mudahan dibukakan pintu hatinya untuk menerima botol susu seadanya.. Alhamdulillah berkat doa seorang ibu baru nie esya dah mula menerima puting dan botolnya... phewww lega!




bermula 2 minggu lepas hari sabtu dan ahad tu.. tiba2 esya amek puting kosong terus masuk ke dalam mulut dia.. eh terkejut aku.. selama nie aku bagi selamber jer dibuangnya.. kalo kat rumah pengasuh memang pengasuh dia ada ajar isap puting kosong nie.. tapi kat rumah aku memang tak pernah dia naknye.. dia gelak2 dan campak jer.. ntah kenapa aritu dia nak pulak..

Ok fine tak pe.. aku ok jer.. kalo dulu masa aku fully bf memang aku tak de la nak kasi puting kosong nie.. nie sebab susu aku drop dan breast aku sangat sakit bila dia isap memang aku nekad nak pisahkan dia buat sementara waktu.. tunggu susu baru kuar nanti aku sambung bf balik :) bf dua orang.. adik dan kakak..insyaallah

hari isnin besoknye balik keje pengasuh esya bagitau dia cuba bagi esya minum susu pakai botol.. tengok2 esya elok jer isap.. tak tolak langsung.. siap rakam video tunjuk kat aku lagi tu.. Ya Allah hepinya aku... tuhan saja yang tahu..

So malam tu aku pun cuba bagi dia minum susu pakai botol... seperti gambar diatas nie.. alhamdulillah elok jer dia minum.. padahal kat umah pengasuh pakai botol avent.. kat umah pakai botol pureen jer.. eh minah nie tak confuse puting pulak.. eh eh eh

Suke sangat lah mama dia ni! gembira tengok anak sendiri dah boleh berdikari... tak putus2 aku bersyukur dan berterima kasih kepadaNya...


Now esya dah nampak perubahan yang positif.. banyak sangat perubahan dia.. aku hepi sangat.. mudah-mudahan lepas nie esya cepat2 boleh berjalan yer sebab mama dah tak larat nak dukung esya.. esya dah berat laa..hehehe

Note: jangan mudah putus asa! yakinlah anak kita boleh buat sesuatu yg kita tak sangka.. rajin berdoa mohon padaNya.. Insyaallah dia akan makbulkan doa seorang ibu..


3 comments:

Orked said...

wahh!! da bsr esya..smoga trus diberikan ksihatan yg baik..

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

bagsu lah dah blh terima.


ini amani waktu mlm mmg x nak botol langsung.
nih susu semakin hari semakin x meriah!

risau sampai skg..masih berusa lagi nih.

aima said...

takaful pendidikan untuk esya, merancang simpanan dan pelindungan t/jwb ibu bapa yg wajib bg anak2...http://takafulmaa.blogspot.com/

Photobucket
© Design by | Nurulchumel Lovely Site