Tuesday, January 10, 2012

Asam jawa untuk kurangkan suhu badan

Jumaat lepas esya demam panas sangat... suhu meningkat ke 39 darjah celsius..huuu takotttt... itu pon BS Ummi yang tolong check dan bagitau aku masa aku halfday amek esya tengah hari tu...

Ya Allah risaunya aku... tapi ummi cakap dah rendam esya dalam besen air.. alhamdulillah suhu dia turun ke 37 darjah celsius...

So petang tu aku dok sms la ngan adik aku kat ipoh tu.. adik yat.. kebetulan anak dia..amsyar pon demam jugak.. dia suh aku try lumur badan esya dengan air asam jawa..
So petang tu aku pun buatlah air asam jawa.. amek segenggam pastu perahkan dia.. buang biji semua elok2 masuk dalam besen kecil...

Maka aku pun lumurlah esya.. bermula daripada kaki sehingga ke kepala... esya apa lagi..duduk tak diam.. mengiring sana sini.. pastu yang tak tahan tu siap bergaru lagi hehe

mybe rase gatal2 kot... kesian esya...
hasilnya...esya selepas dilumur dengan air asam jawa..

biarkan air asam jawa tu kering jap.. pastu baru mandikan esya wangi2...

alhamdulillah suhu badan berkurang sket.. pastu kejap2 letak tuala basah kat kepala dia... lap2 badan, ketiak sume... supaya suhu badan berkurang...

malam tu bawak pegi klinik.. amek ubat.. dan esoknya hari sabtu demam dah kebah... syukur alhamdulillah...

demam nak membesor lah nie... korang kalo anak demam buat macam mana yer? kalo ade petua boleh lah share2 kat sini yer...

sayang korang semua muahhh

2 comments:

Unknown said...

Shiemz, kalu anak² demam selalu mcm tu gak.. tapi jarang la lumur ngan air asam jawa tue... baju mang x pakai la... tinggal pampers jerk.. pastu tuam kepala smp ke kaki ngan air.... pakaikan cool fever... bg ubat demam... selalu monitor badan dier, supaya jgn demam kuat... Amiena pun baru lepas demam... batuk² dah kurang... cecema pun dah kurang.. alhamdulillah

izyandyiean@life said...

demam nak tumbuh gigi kot? :p

Photobucket
© Design by | Nurulchumel Lovely Site